Docly

Zoom-kokouksen luominen ja linkittäminen

Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Zoom-kokouksesta huomioitavia asioita:

  • Opettajat: Host-roolissa (järjestäjä) käytä aina Zoom-työpöytäsovellusta.
  • Opiskelijoille: Participant-roolissa suosittelemme vahvasti kannettavan tai pöytäkoneen käyttöä, vaikka kokoukseen voikin osallistua myös tabletilla tai puhelimella.
  • Kokouksen suositellaan olevan toistuva recurring with no fixed time, jotta kokous on aina voimassa.

Kokouksen koolle kutsuva opettaja tarvitsee:

1. Zoom-tilin.
2. Aktiivisen Zoom-lisenssin, joka on kytketty Zoom-tiliin.

Tällä sivulla

Zoom-kokouksen luominen

Zoom-työpöytäsovellus ei näytä kaikkia kokouksen asetuksia, kun kokous luodaan. Tämän takia suositellaan, että Zoom-kokous luodaan nettiselaimessa.

1. Siirry Zoom My Meetings (zoom.us/meeting) -nettisivulle. Kirjaudu tarvittaessa Zoom-tiliisi liitetyllä sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
2. Klikkaa Schedule a Meeting -painiketta.

3. Aseta pakolliset asetukset:

  • Kirjoita kurssin E-koodi sekä kurssin nimi Topic-kenttään.
  • Aseta Recurring meeting -asetus päälle ja Recurrence-asetus tilaan No Fixed Time.
  • Aseta Meeting ID -asetuksen arvoksi Generate automatically.

4. Aseta valinnaiset asetukset:

  • Haluatko käyttää odotushuone-ominaisuutta.
    Jos haluat poistaa odotushuoneen, pääsee opiskelija liittymään mukaan ilman, että opettajan täytyy hyväksyä. Tämä voi olla hyvä, jos opiskelija tulee myöhässä ja ryhmä on suuri tai opettaja ei ole koko aikaa ruudun ääressä. Muista kuitenkin, että se mahdollistaa kenen tahansa linkin saaneen liittymisen.
  • Käynnistetäänkö Hostin (järjestäjä) webkamera kokoukseen liityttäessä.
  • Saavatko osallistujat liittyä kokoukseen milloin tahansa.
  • Mykistetäänkö osallistujien mikrofonit kokoukseen liityttäessä.
  • Klikkaa Save-painiketta luodaksesi kokouksen.

5. Zoom-kokous on luotu ja siirryt kokouksen hallintasivulle.

Olemassa olevan kokouksen linkin, Meeting ID:n ja pääsykoodin löytäminen

1. Avaa Zoom-työpöytäsovellus.  Kirjaudu tarvittaessa Zoom-tiliisi liitetyllä sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
2. Klikkaa Meetings-painiketta.

3. Klikkaa haluamaasi kokousta ja klikkaa Show Meeting Invitation -painiketta.

4. Kokouksen linkki, Meeting ID ja pääsykoodi tulevat näkyviin.

5. Lähetä kokouksen nimi, linkki, Meeting ID ja pääsykoodi Työväenopiston assistentille tai linkitä ne Moodleen tarpeen mukaan.

Zoom-kokoustiedon linkittäminen Moodlen työtilaan

Huomaa, että verkko-osoitteen kuvausteksti -ominaisuus antaa mahdollisuuden jakaa liittymisohjeet.
Lopputuloksen pitäisi näyttää tältä:

1. Muokkaa olemassa olevaa verkko-osoite aineiston asetuksia.

Luo tarvittaessa uusi verkko-osoite-aineisto. Ohjeet löytyvät täältä: Aineiston lisääminen työtilaan.

2. Kopioi ja liitä teksti Nimi-kenttään: Tämän työtilan Zoom-kokous

3. Kopioi ja liitä kutsustasi kokouksen linkki Ulkoinen verkko-osoite -kenttään.

4. Kopioi ja liitä teksti kuvaustekstikenttään:
Meeting ID: xxx xxxx xxxx
Passcode: xxxxxx
Ohje: Zoom-kokoukseen liittyminen
Lisää Zoom-ohjeita: Opi käyttämään Moodlea | Ohjepaketti opiskelijalle

5. Korvaa Meeting ID:n sekä Passcode:n vieressä olevat x-merkit oikeilla tiedoilla Zoom-kokouksen kutsusta.

6. Klikkaa Näytä kuvaus kurssisivulla -valintaruutua päälle, jotta kurssin kuvausteksti näkyy kurssisivulla.

7. Klikkaa sivun lopussa Tallenna ja palaa kurssille -painiketta.

8. Zoom-kokous on nyt saatavilla Moodle-työtilassa. Klikkaamalla linkkiä Tämän työtilan Zoom-kokous opiskelija liittyy Zoom-kokoukseen.