Docly

Teams-kokouksen luominen Outlook-työpöytäsovelluksessa

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Teams-kokouksesta huomioitavia asioita:

  • Suosittelemme kannettavan tai pöytäkoneen käyttöä, vaikka tabletilla tai puhelimella verkkokokoukseen voikin osallistua. 
  • Kokous on olemassa 60 päivää viimeisen käytön jälkeen ja sen jälkeen siihen ei voi enää liittyä. 
  • Jos kokoukseen kutsutulla ei ole Omnialta saatua sähköpostiosoitetta, kannattaa kokouksen luojan liittyä verkkokokoukseen hieman etukäteen hyväksymään odotustilassa olevien kutsuttujen liittymispyynnöt.
  • Muista antaa opiskelijoille, joilla ei ole Omnialta saatua sähköpostiosoitetta, Teamsiin liittymis- ja käyttöohjeet: Teams-kokoukseen liittyminen & Opi käyttämään Teamsia | Ohjepaketti opiskelijalle

Kokouksen koolle kutsuva opettaja tarvitsee: 

  1. Aktivoidun Omnia-tunnuksen eli sähköpostiosoitteen, jonka loppuosa on muotoa @omnia.fi.
  2. Teamsin työpöytäsovelluksen asennettuna tietokoneeseen.

Tällä sivulla

Teams-kokouksen luominen Outlook-työpöytäsovelluksessa

1. Avaa Outlook-työpöytäsovellus.

2. Klikkaa kalenteri-painiketta.

3. Klikkaa Teams-kokous-painiketta.

4. Anna kokoukselle otsikko, ajankohta ja vähintään yksi osallistuja. Lisää itsesi jos ei ole muita osallistujia.

Huom. Työväenopiston kursseille ei lisätä opiskelijoita, vaan linkki lähetetään kurssikirjeessä.

5. Kirjoita lisätietoja kokouksesta ja tarvittaessa materiaaleja.

6. Klikkaa Lähetä-painiketta.

Teams-kokous on luotu.

Teams-kokouslinkki Outlook-kalenterissa

Kokouksen linkki muodostuu vasta, kun Teams-kokous on luotu.

1. Tuplaklikkaa kalenteri-näkymässä kokousta.

2. Teams-kokouslinkki löytyy kalenterimerkinnän lisätiedoista. Klikkaa hiiren oikealla painikkeella Liity kokoukseen napsauttamalla tästä -tekstiä ja klikkaa Kopioi hyperlinkki.

3. Tämä linkki jaetaan kutsussa opiskelijoille tai Moodle työtilassa verkko-osoite aineistona.

Teams-kokouksen asetuksien muuttaminen  

1. Tuplaklikkaa kalenteri-näkymässä kokousta.

2. Klikkaa kokouskutsun alareunasta Kokousasetukset-linkkiä.

3. Selaimeen avautuu valitun kokouksen asetukset. Seuraavat kokousasetukset on määritelty sujuvaa opetusta varten:

  1. Ketkä voivat ohittaa odotustilan?
    Organisaation jäsenet on oletusasetus. Jos olet varma ja haluat antaa linkillä kutsutuille opiskelijoille mahdollisuuden ohittaa odotustilan, valitse KaikkiHuom. Linkillä kutsuttu opiskelija ei pääse verkkokokoushuoneeseen, ennen kuin olet itse liittynyt kokoukseen.
  2. Salli (puhelun)soittajien ohittaa odotustila aina:
    EiHuom. Tämä muuttuu, jos muutat edellistä asetusta organisaation henkilöistä kaikiksi.
  3. Ilmoita, kun (puhelun)soittajat liittyvät kokoukseen tai poistuvat: 
    Kyllä.
  4. Valitse yhteisjärjestäjät:
    Valitse tarpeen mukaan. Katso Teams-kokouksen yhteisjärjestäjät -ohje.
  5. Ketkä voivat esittää?
    Jos olet ainoa, joka esittää sisältöä valitse Vain minä. Mikäli opiskelijat tai muut osallistujat esittävät jotain myös anna oikeudet Kaikille.
  6. Sallitaanko mikrofoni osallistujille:
    Kyllä. Voit tarvittaessa mykistää osallistujia kokouksessa.
  7. Sallitaanko kamera osallistujille:
    Kyllä. Voit tarvittaessa sulkea osallistujan kamerajaon kokouksessa.
  8. Automaattinen tallennus:
    Oletusasetus on Ei. Vaihda tarvittaessa Kyllä
    Kokouksen järjestäjä ja ensimmäinen organisaation jäsen, joka liittyy kokoukseen saavat kokoustallenteen.
  9. Salli kokouksen keskustelu:
    Käytössä.
  10. Salli reaktiot:
    Kyllä.
  11. Ota K&V käyttöön:
    Oletusasetus on Ei.
    Lue lisää: Q&A Microsoft Teams -kokouksissa – Microsoft-tuki (support.microsoft.com).
  12. Anna CART-tekstitykset:
    Oletusasetus on Ei.
    Lue lisää: CART-tekstityksen käyttäminen Microsoft Teams -kokouksessa (ihmisen luomat kuvatekstit) – Microsoft-tuki (support.microsoft.com).
  13. Ota kielen tulkkaus käyttöön:
    Oletusasetus on Ei.
    Lue lisää: Kielen tulkinnan käyttäminen Microsoft Teams -kokouksissa – Microsoft-tuki (support.microsoft.com).

Lopuksi klikkaa Tallenna-painiketta.

Ajoitustoiminto

1. Outlook tarjoaa ajoitustoiminto-työkalun, joka helpottaa sopivan ajan löytämistä osallistujien kalenteritietojen perusteella. Avaa kyseessä oleva kokous ja klikkaa Ajoitustoiminto.

2. Selaa kalentereiden läpi kunnes löydät sopivan ajankohdan ja klikkaa sen käyttöön.

3. Klikkaa Lähetä päivitys -painiketta tallentaaksesi muutokset.