Docly

Monivaiheinen tunnistautuminen MFA Wilmassa

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Kun monivaiheinen tunnistautuminen on käytössä, Wilmaan kirjautuminen vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi numerokoodin, jonka saa mobiilisovelluksesta (Microsoft Authenticator tai vastaava). Koodi vaaditaan myös Wilman mobiilisovellusta käytettäessä. MFA on siten käytössä aina sekä selaimessa että sovelluksessa, pelkästään toisessa sitä ei voi käyttää.

Monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotto

  1. Kirjaudu Wilmaan, klikkaa oikeasta yläkulmasta Asetukset-kuvaketta ja avaa Käyttäjätilin asetukset.
  2. Klikkaa kohtaa Ota monivaiheinen tunnistautuminen käyttöön.
  3. Seuraa ohjeita. Käytännössä tarvitset vain matkapuhelimen ja siihen sopivan todentajasovelluksen, esim. Microsoft Authenticatorin. Muista ottaa talteen kertakäyttöinen varakoodi, jota Wilma tarjoaa toiminnon käyttöönotossa. Saatat tarvita sitä myöhemmin päästäksesi kirjautumaan Wilmaan.

Kun toiminto on otettu onnistuneesti käyttöön, Wilma kysyy kirjautumisen yhteydessä vahvistuskoodia. Avaa Authenticator-sovellus, katso siitä vahvistuskoodi ja syötä se kenttään. Jos valitset ”Muista minut tällä laitteella”, Wilma kysyy koodia uudestaan vasta kun olet sulkenut selaimen, ei esim. kun aikakatkaisu on kirjannut sinut ulos Wilmasta.

Jos käytät Wilma-sovellusta mobiililaitteella, MFA tulee samalla käyttöön myös siihenkin. Jos haluat ottaa MFA:n pois käytöstä, se pitää tehdä selainversion kautta. MFA menee pois käytöstä samalla sekä sovelluksesta että selaimesta.

Kun otat toiminnon käyttöön, sinut kirjataan automaattisesti ulos Wilmasta kaikilla muilla laitteilla ja selaimilla, joilla olet kirjautuneena sisään käyttöönottohetkellä.

Kertakäyttöinen varakoodi

Ottaessasi monivaiheisen tunnistautumisen käyttöön saat kertakäyttöisen varakoodin, joka tulee ottaa talteen. Tarvitset Wilmaan kirjautumiseen kertakäyttöistä varakoodia seuraavissa tilanteissa:

  • Puhelimesi on kadonnut.
  • Olet vaihtanut puhelimesi uuteen ottamatta monivaiheista tunnistautumista pois käytöstä etkä saa vanhasta puhelimesta enää vahvistuskoodia.
  • Olet vahingossa poistanut Authenticator-sovelluksen puhelimestasi.

Jos kertakäyttöinen koodi ei ole tallessa etkä pääse kirjautumaan Wilmaan, ole yhteydessä wilmahelp@omnia.fi.