Docly

Erityisopettaja: Ohje mukautetun arvioinnin tekemiseen

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Mukautetun osa-alueen arvioiminen

  1. Valitse opiskelijan Opinnot-välilehdeltä mukautettava tutkinnon osa tai osa-alue.
  2. Valitse tutkinnon osan välilehdistä arviointi ja sieltä lomake “Osaamisen kehittymisen seuranta..”
Mukautettu arviointi Wilmassa, arviointi-välilehti

3. Vaihda kurssityyppi:

  • 1 tutkinnon osa (ammatillinen)
  • 2 osa-alue (yto)
Mukautettu arviointi Wilmassa, kurssityypin vaihto

4. Lisää viitetieto

5. Kirjaa arvosana, arviointipäivämäärä sekä sanallinen arviointi.

Mukautettu arvosana näkyy vasta tutkinnon osan tai osa-alueen arvioinnin yhteydessä.

Wilma mukautettu arviointi, viite ja sanallinen arviointi

Tämän jälkeen arviointi tehdään tavalliseen tapaan 1 – 5. 

Lisätietoja-kenttään voi kirjoittaa sanan “Mukautettu” tai “Arvioitu mukautettujen arviointikriteerien mukaisesti”.

Muista tallentaa.

Mukautetun tutkinnon osan tai osa-alueen tunnistaa Opinnot-välilehdellä violetista väristä.

Esimerkki sanalliseen arviointiin

Timantti 2 –hankkeen esitteestä Osaamisen arvioinnin mukauttaminen, tukimateriaalia arviointiin:

  • K5 M) Harjoiteltuaan opiskelija tekee ennalta valikoituja ja päivittäin toistuvia työtehtäviä tutussa työympäristössä. Opiskelija voi käyttää kirjallista ja/tai kuvallista työnohjeistusta työn tukena. Mikäli työtehtävissä tulee muutoksia, hän saa henkilökohtaisen ohjauksen uuteen tehtävään. Opiskelija toimii aikataulun mukaisesti. Opiskelija saa ohjauksen oman työn arviointiin.
  • H4 M) ja H3 M) Opiskelija tekee rajattuja, ennalta valikoituja ja päivittäin toistuvia työtehtäviä tutussa työympäristössä siten, että ohjaava henkilö on lähellä ja ohjaus on helposti saatavilla. Opiskelija voi käyttää kirjallista ja/tai kuvallista työohjeistusta työn tukena. Opiskelija saa aikaa työtehtävän suorittamiseen. Opiskelija saa ohjauksen oman työn arviointiin ja tarvittaessa työtavan muuttamiseen.
  • T2 M) ja T1 M) Opiskelija tekee rajattuja, ennalta valikoituja ja päivittäin toistuvia työtehtäviä tutussa työympäristössä jatkuvassa ohjauksessa työparin kanssa. Opiskelija työskentelee oman aikataulun mukaisesti. Hän voi käyttää kirjallista ja/ tai kuvallista ohjeistusta työn tekemiseen. Työpari auttaa opiskelijaa oman työn arvioinnissa ja tarvittaessa työtavan muuttamisessa.